Tryby fotografowania PSAM
Obecnie każdy aparat fotograficzny dysponuje kilkoma trybami fotografowania. Większość z nich posiada zarówno kilka trybów tematycznych, służących do fotografowania określonych scen, jak też tryb manualny oraz tryby priorytetów i tryb automatyczny. O ile tryby tematyczne, takie jak np.: krajobraz, portret itp. oraz tryb automatyczny nie wymagają szczegółowego omówienia, inaczej sprawa wygląda z trybem manualnym oraz z trybami priorytetów. Wszystkie te tryby nazywane są zazwyczaj PSAM – od pierwszych liter poszczególnych. Choć w aparatach różnych firm oznaczenia te mogą ulegać zmianom to jednak główna zasada działania jest zawsze taka sama.
P – Program
Tryb Programowanej Automatyki Ekspozycji jest najbardziej zbliżony do trybu automatycznego. Dlatego też wiele osób, które wcześniej korzystały z trybu automatycznego, korzysta z programu. Pozwala on w doskonały sposób zrozumieć mechanikę aparatu, a także dostrzec różnice poszczególnych parametrów jakie wpływają na efekt widoczny na zdjęciu. Tryb Programu jest doskonały wstępem do nauki fotografowania manualnego. Podobnie jak w trybie automatycznym, w trybie Programu, aparat również sam dobiera wartości poszczególnych elementów w celu poprawnego naświetlenia zdjęcia. Różnica między nimi polega jednak na tym, że Program pozwala nam na zmianę, niektórych z nich. W praktyce wygląda to w sposób następujący: użytkownik może zmienić czas naświetlania, a aparat dobierze do tego wielkość przesłony oraz wartość ISO. Użytkownik w analogiczny sposób może zmieniać, w tym trybie, każdy inny parametr. Z trybu Program korzystają najczęściej początkujący użytkownicy, w celu nauki zasad działania aparatu.
S – Shutter Priority (Priorytet Migawki)
Tryb Priorytetu Migawki jest pierwszym kreatywnym trybem pozwalającym na lepszą kontrolę nad aparatem. Nazywany jest on także przez niektórych producentów Preselekcją Czasu Naświetlania. W aparatach marki Canon oraz Pentax możemy spotkać się z oznaczeniem Tv (Time variable). Pomimo różnic w nazwie, oznacza on dokładnie to samo. Tryb priorytetu migawki polega w głównej mierze na wyborze czasu otwarcia migawki. Dobierając w odpowiedni sposób ten parametr, możemy kontrolować efekt jaki chcemy osiągnąć na zdjęciu. Automatyka aparatu natomiast dobiera resztę parametrów. Z pozoru, tryb ten wydaje się bardzo podobny do Programu, jednak posiada on znaczące różnice w postaci traktowania czasu naświetlania jako najważniejszego parametru. Dla przykładu, tryb Program nie pozwoli na wykonanie niedoświetlonego zdjęcia jeśli wybierzemy zbyt, krótki czas naświetlania, a obiektyw będzie posiadać zbyt mała przesłonę. Tryb Priorytetu Czasu Migawki potraktuje natomiast czas naświetlania jako najważniejszy parametr i takie zdjęcie wykona. Trybu tego najczęściej używa się w fotografii reportażowej, w której może być istotne pokazanie ruchu, poprzez rozmycie przedmiotów lub całkowite zamrożenie sceny na fotografii. Przykładowo: chcąc ukazać prędkość z jaką jedzie samochód, możemy ustawić dłuższy czas naświetlania. Aparat resztę parametrów koniecznych do prawidłowego naświetlenia zdjęcia dobierze sam.
A – Aperture Priority (Priorytet Przysłony)
Przez niektórych producentów bywa także oznaczony jako Av (Aperture variable). Tryb ten nazywany jest również Preselekcją Stopnia Otwarcia Przysłony. Jest on jednym z najbardziej przydatnych trybów, ze względu na to, że przysłona jest w nim najważniejszym elementem. Dzięki temu możemy w łatwy sposób dobierać odpowiednią głębię ostrości, dzięki czemu na zdjęciu otrzymamy efekt jakiego oczekiwaliśmy. Poza tym działa on w sposób analogiczny do trybu Priorytetu Migawki. Tutaj również jeden z parametrów jest najistotniejszy i nie ulega on zmianie, nawet w przypadku możliwości prześwietlenia bądź niedoświetlenia zdjęcia i obraz zarejestrujemy dokładnie na takim otworze przysłony jaki ustawiliśmy. Dzięki temu trybowi otrzymujemy możliwość dopasowania głębi ostrości do zdjęcia. Chcąc wyróżnić określony element poprzez odcięcie go od rozpraszającego tła możemy użyć jak największego otworu (np.: f/1,8). Chcąc z kolej uchwycić jak najwięcej szczegółów i zarejestrować wszystko na zdjęciu w sposób ostry, powinniśmy wybrać jak najmniejszą przysłonę (np.: f/11). Większe przymykanie przysłony przynosi jednak może jednak z powrotem spowodować spadek ostrości, na skutek zjawiska dyfrakcji.
M – Manual
Tryb Manualny jest przeznaczony dla najbardziej doświadczonych użytkowników aparatów. Nazywany jest także trybem ręcznym. Tryb ten jest jednocześnie najprostszy z technicznego punktu widzenia, ponieważ nie zmienia parametrów ustawionych przez użytkownika. Pozwala to na pełną kontrolę nad aparatem, dzięki czemu możemy wykonywać zdjęcia według własnego uznania co sprawia, że możliwa staje się jak najszersza ekspresja. Pomimo, że tryb Manualny nie współpracuje bezpośrednio ze światłomierzem, wbudowanym w aparat, jednak mimo wszystko możemy z niego korzystać, konieczne staje się wtedy ręczne dobieranie poszczególnych parametrów w celu poprawnego naświetlenia zdjęcia. Tryb ten jest najczęściej wykorzystywany, kiedy pozwala na to czas lub konieczne jest zastosowanie go ze względu na specyfikę zdjęcia. Używa się go bardzo często w sytuacjach, kiedy korzysta się z lamp błyskowych. Samodzielny dobór parametrów czasu naświetlania, przysłony oraz ISO daje możliwość całkowitej kontroli nad światłem padającym na matryce. Dlatego też jest on tak często wykorzystywane do zdjęć portretowych, modowych itp.
Wszystkie cztery główne tryby fotografowania są jedną z najważniejszych cech każdego aparatu, a dzięki możliwościom kontrolowania każdej funkcji, możemy wykonywać takie zdjęcia jakie chcemy.
- lis, 07, 2013
- Brak komentarzy.
Szukaj
Kategorie
- Artykuły
- Filmowanie ślubów i wesel
- Jak fotografować
- Pomysły na sesję zdjęciową
- Poradnik fotograficzny
- Programy do obróbki zdjęć
- Słownik fotograficzny
- Sprzęt fotograficzny
Najnowsze komentarze
- And - Fotograf nie wywiązał się z obowiązków – co zrobić?
- Karola - Fotograf nie wywiązał się z obowiązków – co zrobić?
- RADEK - Dystorsja
- Marcin - Fotografia a ochrona wizerunku
- Anonim - Dystorsja